November 2015 Brazilië - Reisverslag uit Betim, Brazilië van José & Mirjam Oliveira - Roggeveen - WaarBenJij.nu November 2015 Brazilië - Reisverslag uit Betim, Brazilië van José & Mirjam Oliveira - Roggeveen - WaarBenJij.nu

November 2015 Brazilië

Blijf op de hoogte en volg José & Mirjam

03 December 2015 | Brazilië, Betim

Lieve familie & vrienden,

Het is begin december. Bertine is zo’n twee weken geleden vertrokken vanuit Rio de Janeiro. Het was moeilijk om weer afscheid te moeten nemen, maar we hebben heel veel mooie herinneringen om van te genieten. Nog een kort verslag van de dingen die we hebben gedaan.

Een weekendje weg naar Sao João del Rei.
Samen met Lucas en Luana, twee Braziliaanse vrienden hebben Bertine, José en ik een weekendje doorgebracht bij de familie van Lucas. Zij wonen vlakbij twee historisch steden die gebouwd zijn door slaven in de tijd van de Portugese kolonisatie. Het centrum van zo’n stadje kenmerkt zich door rijk gedecoreerde kerkjes en mooie oude gebouwen. Naast de stedentrip hebben we ook kunnen genieten van de watervallen in de omgeving. Na een niet geheel risicovrije wandeltocht dwars door de Braziliaanse ‘jungle’ kwamen we aan bij een prachtige waterval waar we ook nog eens heerlijk konden zwemmen. Na een gezellig weekend bij de familie van Lucas zijn we maandag weer teruggereden naar Betim.

Een bezoek aan de dierentuin.
Bertine en ik wilden graag een keer naar de dierentuin in Belo Horizonte. Dit schijnt de grootste dierentuin te zijn van heel Zuid-Amerika. Veel dieren in de dierentuin komen uit het Amazone gebied en zijn dus gewoon ‘Braziliaans’. Hoewel een dierentuinbezoek een leuk uitje is werd het ons met 38 graden toch te heet en wilden we niets liever dan in de schaduw staan of onder de plantensproeiers doorlopen. Helaas dachten de dieren er net zo over want de meesten kregen we niet te zien.

Wandelen tussen de paragliders.
Niet te lang rijden van Betim liggen een aantal hoge bergen die geliefd zijn bij paragliders. Wij zijn er een middagje heengegaan om er te genieten van het uitzicht. Erg mooi!

Schuren en verven.
De dagen thuis werden gevuld met flinke arbeid. Bertine wilde graag mee helpen bij iets wat nog gedaan moest worden aan ons huis. We hebben daarom besloten om het balkon helemaal te verven en een muurschildering te maken. De buitenmuren moesten eerst helemaal geschuurd worden voordat ze geverfd konden worden. We zijn er dan ook wel een paar dagen mee zoet geweest. Maar het resultaat mag er zijn. De muurschildering is goed gelukt en het balkon ziet er mooi uit. Heel blij mee!

Een bezoek aan de buurvrouw.
Omdat ik graag meer in contact wil komen met de mensen uit de buurt zijn we in gegaan op de uitnodiging van de buurvrouw om een keertje langs te komen. Als echte Nederlanders maakten we een afspraak om 10.00 uur in de ochtend en kwamen we aan met een stukje zelf gebakken appeltaart. De buurvrouw was nog heerlijk aan het schoonmaken en vergeten dat we langs zouden komen, maar we waren uiteraard toch van harte welkom. 20 zoete koekjes, een flinke kop suiker met een beetje koffie en een vervolgafspraak later stonden we weer buiten. De week erna klopte de buurvrouw een kwartier voor de tijd dat we hadden afgesproken al op de deur om te vragen waar we bleven. De taxi stond namelijk klaar om een bezoek aan haar broer te brengen. Snel het laatste stukje muur afverven en de ergste verfspetters van ons gezicht afwassen. Het bleek de moeite waard want het werd een heerlijke gezellige middag op de schitterend gelegen boerderij van de broer van de buurvrouw.

Tussen de bedrijven door brengen we ook veel tijd door met de familie van Jose. Ana Maria, het zusje van Jose, heeft een rondleiding door haar oude school gegeven en zondag hebben we met elkaar pizza gemaakt op Braziliaanse wijze. Gostoso!

Een weekend in Rio de Janeiro.
En voor we er erg in hadden was het laatste weekend van Bertine hier in Brazilië aangebroken. We hadden samen met een Noorse vrijwilliger die we bij Jeugd met een Opdracht hadden ontmoet en met Lucas afgesproken om met z’n 5-en naar Rio de rijden. Het was een lange, maar prachtige tocht door de bergen. Eenmaal in Rio zijn we de bekende plekken afgegaan. Zoals het Christusbeeld, het strand van Copacabana en het strand van Ipanema. Naast de prachtige natuur en imposante gebouwen is Rio niet al te veilig. Zo hadden we onze handdoekjes neergelegd naast, zo het later bleek, twee drugsdealers en zagen we grote groepen kinderen uit de sloppenwijk drugs snuiven. Het is triest om met die werkelijkheid van verslaving en geweld geconfronteerd te worden. Toch geeft het ook wel een extra besef van hoeveel leed er nog is in deze wereld en hoe groot de schreeuw om hulp eigenlijk is. Wij danken God dat ons niets is overkomen en we kijken terug op een mooie reis. Bertine is vanuit Rio naar Nederland teruggevlogen.

Eenmaal thuis heb ik wel een aantal dagen nodig gehad om weer te wennen aan het alleen thuis zijn en koste het me moeite om het dagelijkse ritme weer op te pakken. Inmiddels zijn we dus twee weken verder, staat Sinterklaas voor de deur en geurt het huis naar zelfgemaakte speculaaskruiden. Heerlijk! Bertine heeft 2 sinterklaascadeautjes voor ons achtergelaten en wij proberen a.s. zaterdag een beetje de Nederlandse feestvreugde in Brazilië mee te maken met zelfgebakken kruidnootjes. : )

Mama komt 18 december in Belo Horizonte aan. Dan hopen Esther en Joachim rond de 21e bij ons te zijn en vieren we samen een Braziliaans-Nederlands kerstfeest. Daarover later meer.

Liefs!

José Inácio & Mirjam

• 04 December 2015 - 13:28

Leanne:

Leuk! Was erg leuk om met jullie te skypen deze tijd :)
    Kun je trouwens het wachtwoord niet uitzetten voor je blog? Is erg lastig als je gelijk je blog wilt lezen en eerst nog op zoek moet naar een wachtwoord

Snel weer op skype?

• 07 December 2015 - 13:47

Willemieke:

super om al jullie verhalen te lezen mir!:)